Dr. Patrick Derde ، رئيس معماری اطلاعات BIAN
عنوان سخنرانی: چارچوب ها، روش ها و مدل های مرجع در صنعت بانکداری
چکیده:
در صنعت بانکداری از ابزارهای مختلفی برای اطمینان از سازگاری، کارایی و انطباق با الزامات نظارتی در جریان توسعه و اجرای فرآیندها و سیستم ها استفاده میشود. این ابزارها شامل چارچوب ها، متدولوژیها و مدلهای مرجع هستند. چارچوبها ساختار سطح بالایی را برای سازماندهی فرآیندها و فعالیتها فراهم می کنند، در حالی که متدولوژیها، تکنیک ها و رویکردهای خاصی را برای انجام وظایف در یک چارچوب ارائه میدهند. مدلهای مرجع مجموعهای استاندارد از بهترین شیوهها را ارائه میدهند که میتواند به عنوان معیاری برای مقایسه و بهبود استفاده شود.
در این سخنرانی، متداولترین چارچوبها، متدولوژیها و مدلهای مرجع در صنعت بانکداری مانند BIAN، TOGAF، ArchiMate و ISO مورد بررسی قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، نحوه کاربرد عملی این ابزارها و مزایایی که برای بانکها و موسسات مالی ارائه میدهند، مورد بحث قرار خواهد گرفت. سخنران نشان خواهد داد که حرکت از قابلیتهای سطح بالا به API معنایی امکانپذیر است.
Dr. John Gøtze، عضو هیات علمی دانشگاه فناوری اطلاعات کپنهاگ دانمارک
عنوان: حکمرانی نوسازی معماری
چکیده:
هدف این سخنرانی بررسی چالشها و استراتژیهای حکمرانی مدرنسازی معماری در سازمانهاست. در چشمانداز تکنولوژیک امروزی که به سرعت در حال تحول است، سازمان ها اغلب با نیاز به مدرنسازی معماریهای خود برای ماندن در صحنه رقابت، افزایش کارایی عملیاتی و انطباق با الزامات در حال تغییر کسبوکار مواجه هستند.
طرحهای نوسازی معماری موفق، به شدت به همکاری تیمی بین-سازمانی متکی است. این سخنرانی به اهمیت گرد هم آوردن ذینفعان از بخشهای مختلف، از جمله فناوری اطلاعات، کسبوکار، عملیات و رهبری اجرایی میپردازد. ما در مورد چگونگی ایجاد کانالهای ارتباطی مؤثر، تقویت همکاری، و همسو کردن اهداف و انتظارات در بین تیمها برای اطمینان از فرآیند مدرنسازی روان و موفق بحث خواهیم کرد.
علاوه بر این، در این سخنرانی به چالشهای کلیدی که سازمانها معمولاً در طول تلاشهای نوسازی معماری با آنها مواجه میشوند، خواهیم پرداخت. این چالشها مواردی مانند یکپارچهسازی سیستم قدیمی و انتقال دادهها تا مدیریت ریسکها، حفظ امنیت و غلبه بر مقاومت در برابر تغییر متغیر را شامل میشوند. شرکتکنندگان بینشهایی در مورد استراتژیهای اثباتشده و بهترین شیوه ها برای مقابله با این چالشها و تضمین موفقیت بلندمدت از تلاش های نوسازی به دست خواهند آورد.
در این سخنرانی همچنین به اهمیت حکمرانی در نوسازی معماری خواهیم پرداخت. شیوههای حکمرانی مؤثر چارچوبی برای تصمیم گیری، مدیریت ریسک و پاسخگویی در طول فرایند مدرن سازی فراهم میکند. ما در مورد جنبههای مختلف حکمرانی، از جمله ایجاد دستورالعملهای روشن، تعریف نقشها و مسئولیتها، و اجرای مکانیسمهای بازخورد برای نظارت بر پیشرفت و تصمیمگیری آگاهانه بحث خواهیم کرد.
در پایان این سخنرانی، شرکت کنندگان درک جامعی از عوامل حیاتی در حکمرانی نوسازی معماری خواهند داشت و به بینشـها و استراتژیهای عملی برای هدایت پیچیدگیهای همکاری بین-سازمانی مجهز خواهند شد. چه یک متخصص فناوری اطلاعات، یک رهبر کسبوکار، یا یک ذینفع درگیر در مدرنسازی معماری باشید، این جلسه دانش ارزشمند و راهکارهای عملی را برای پیشبرد طرحهای نوسازی موفق در سازمان شما ارائه میدهد.
دکتر مهدی شامی زنجانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
عنوان: اقتضائات طراحی سازمان در عصر تحول دیجیتال
چکیده:
یکی از مهمترین دغدغههای مدیران و کارشناسان در این روزها چگونگی متحول کردن سازمانشان و تبدیل آن به موجودیتی در تراز عصر دیجیتال است. برای نیل به این مقصود آنها ناگزیرند به بازآفرینی طراحی سازمانهای خود مبادرت ورزند. طراحی سازمان فرآیند شکلدهی سیستمی است که از طریق آن سازمان کار میکند و به خلق ارزش میپردازد. در این سخنرانی ضمن تبیین ویژگیهای عمده عصر دیجیتال، تاثیر این موارد بر طراحی سازمانها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دکتر محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران
عنوان: رويکردهای منطبق بر اصول معماری سازمانی در استقرار رويکرد پلتفرمی دولت
چکیده:
مفهوم «دولت بهعنوان یک سکو» یعنی بهاشتراکگذاری ساختار، امکانات، منابع و داراییهای دولت (خصوصاً داده و زیرساخت فنی) در داخل دولت (بین سازمانهای دولتی) و یا با سایر اشخاص خارج از دولت (مردم، توسعهدهندگان بخش خصوصی و …)، به صورتی که ارائهدهندگان خدمات دولتی (اعم از بخش دولتی یا خصوصی) بتوانند خدمات گوناگونی را به ذینفعان نهایی ارائه نمایند. به این ترتیب، دولت بهعنوان یک سکو برای ارائه خدمات به شهروندان، سازمانها و شرکتها عمل میکند. رویکرد دولت بهعنوان یک سکو، برای دولت بدان معناست که بخش دولتی استفاده از فناوریهای مشارکتی برای فعال کردن دولتی مشارکتپذیرتر و حل بهتر مشکلات جمعی را وجهه همت خود قرار دهد. در بخش دولتی، دستگاههای اجرایی به یکدیگر بصورت هوشمند و يکپارچه متصل شده و در نتیجه، خدماترسانی تسهیل میشود. این کالایی شدن خدمات، صرفهجویی در مقیاس قابل توجهی را فراهم نموده و هزینهها را در حجم زیادی از اجزا توزیع کرده است؛ اما نکته مهمتر از همه اين موارد، با اصلاح و بازمهندسي فرآيندهای قبلی نسبت به ارتقاء کارايي و اثربخشي خدمات خود اقدام نمايد که اين امر بدون اتخاذ نگاهي معمارگونه، ميسر نخواهد شد. در این ارائه نسبت به تبیین اقدامات و برنامه های این سازمان مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین و روزآمد ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر به کارگیری ظرفیت های علمی و تخصصی مراجع تحقیقاتی و پژوهشی به عنوان حلقه واسط ارائه راهکارهای هوشمند در راستای رفع چالش های کشور و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و غیردولتی بویژه شرکت های دانش بنیان پرداخته خواهد شد. با توجه به رویکرد جدید سازمان فناوری اطلاعات ایران مبنی بر ارائه خدمات پلتفرمی در دولت، پروژه های پیشتازی همچون پنجره واحد مدیریت زمین، درگاه ملی صدور مجوزها و پنجره واحد دولت هومشند پیاده سازی و اجرا شده است که به منظور ارائه خدمات دولت هوشمند به مردم نیاز است خدمات پیش از استقرار روی سامانه ها، مورد بازنگری و بازمهندسی از منظر کسب و کارهای فرایندی قرار گیرد و اعتبارسنجی لازم از منظر اصول معماری سازمانی اتخاذ گردد.
مهلت ارسال مقالات
1402/06/31مهلت ارسال مقالات (آخرین تمدید)
1402/07/07مهلت ارسال کارگاه پیشنهادی
1402/07/15مهلت درخواست غرفه
1402/07/30دانشگاه فناوری اطلاعات کپنهاگ دانمارک
رئيس معماری اطلاعات صنعت بانکداری BIAN
عضو هیات علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران
رئیس سازمان فناوری اطلاعات
تهران، انتهای کارگر شمالی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشکده فناوری اطلاعات
تلفن و نمابر دبیرخانه: 84274442 و 84977043 (021)
آدرس پست الکترونیکی : icaea2023@itrc.ac.ir