0% Complete
English
صفحه اصلی
/
هفتمین همايش ملی پيشرفت های معماری سازمانی
ارزیابی میز خدمت الکترونیکی دانشگاههای علوم پزشکی در حوزه درمان: یک مطالعه توصیفی-مقطعی
نویسندگان :
زهرا نصیری خونساری
1
ریحانه السادات شریف
2
علی نیکمرام
3
مهرداد فرزندی پور
4
احسان نبوتی
5
1- دانشگاه علوم پزشکی کاشان
2- دانشگاه علوم پزشکی کاشان
3- دانشگاه علوم پزشکی کاشان
4- دانشگاه علوم پزشکی کاشان
5- دانشگاه علوم پزشکی کاشان
کلمات کلیدی :
دولت الکترونیکی،میز خدمت الکترونیکی،معاونت درمان
چکیده :
چکیده مقدمه: با گسترش دولت الکترونیکی، معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان یکی از مهمترین متولیان سلامت جامعه، خدمات متنوعی را از طریق میز خدمت الکترونیکی به مردم ارائه میدهند. هدف این مطالعه، ارزیابی و رتبهبندی میز خدمت الکترونیکی معاونت درمان دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی ایران بود. روش اجرا: این مطالعه توصیفی–مقطعی در سال 1401-1402 طی دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، میز خدمت الکترونیکی موجود در پرتال تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی بررسی و امتیازدهی شد. پنجاه و یک میز خدمت به مطالعه وارد شده و بر اساس نحوه ارائه خدمات الکترونیکی گروهبندی شدند. سپس خدمات الکترونیکی ارائه شده براساس مؤلفههای ارزیابی سازمان اداری استخدامی کشور (یعنی الف- دسترسی به خدمت و زیرخدمت از طریق میز خدمت الکترونیکی، ب- دریافت بسته اطلاعرسانی، ج- دسترسی به فرآیند خدمات، د- گیرنده خدمت و ه- ثبت الکترونیکی نظرات کاربران) نمرهدهی شده و مجموع امتیازات هر میز خدمت الکترونیکی محاسبه شد. در مرحله دوم، میانگین امتیازات کسب شده بر حسب تعداد خدمات ارائه شده در هر میز خدمت الکترونیکی محاسبه شد و میزهای خدمت الکترونیکی معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی رتبهبندی شدند. همچنین برخی از پرتکرارترین خدمات ارائه شده نیز استخراج گردید. نتایج: نحوه ارائه خدمات الکترونیکی در پورتالهای مورد مطالعه در سه گروه، به تفکیک معاونت ارائه دهنده خدمت، خدمت گیرنده و دستهبندی نشده و نیز بر اساس تیپ بندی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سه تیپ 1، 2 و 3 قرار گرفت. پس از امتیازدهی هر میز خدمت الکترونیکی، بیشترین و کمترین امتیاز کسب شده توسط میزهای خدمت الکترونیکی به ترتیب برابر با 708 و 2 بود. نتایج نشان داد 31 میز خدمت الکترونیکی معاونت درمان در کشور میانگین امتیاز 50% یا بالاتر کسب کردهاند. میانگین امتیازات کسبشده میز خدمت الکترونیکی 24 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در بازه 33/73% و 100% (بالاترین درصد میانگین)، 21 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در بازه 66/45 % و 70 % و 6 دانشگاه و دانشکده در بازه 33/13 % (کمترین درصد میانگین) و 33/39 % قرار داشت. قرارگیری 9 خدمت در معاونت توسط سازمان امور استخدامی کشور ملزم شده بود که دانشگاهها تلاش کرده بودند این خدمات را استفاده کنند. نتیجهگیری: نتایج حاصل از مطالعه میز خدمت الکترونیکی مربوط به خدمات معاونت درمان دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی مشخص کرد که عدم وجود یک الگو یا ساختار واحد به عنوان راهنما برای طراحی میز خدمت الکترونیکی معاونت درمان، باعث تنوع در خدمات ارائه شده و نحوه ارائه خدمات شده است. پیشنهاد میشود پژوهشگران در مطالعات آینده بهصورت مشابه تحقق دولت الکترونیکی در سایر حوزه های سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی را بررسی کنند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
استخراج اقلام تحلیلی اولویت دار در حوزه بانکداری مبتنی بر استانداردها و بهروشها
پروین احمدی - معصومه عظیم زاده - علیرضا منصوری - کلثوم عباسی شاهکوه - امیرحسین حمیدیان
An Efficient Method For Selecting and Prioritizing Business Processes In Robotic Process Automation
Reyhaneh Alimoradi - Fereidoon Shams Aliee - Bahar Farahani
A combination of EDA, Machine Learning, and Artificial Neural Networks for Accurate Prediction of Heart Disease
Ali Rashedi Gazari - Shayan Rokhva - Toktam Khatibi - Elham Akhondzadeh Noughabi - Babak Teymourpour
Integrating LLM into EA: Applications, Challenges and Risks
Soghra Mikaeyl Nejad - BABAK Darvish Rouhani - Kamal Mohammadi Asl
اجرای برنامهریزی قابلیتمبنا در معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان
همایون ملکی - دکتر رئوف خیامی - علی نصیرزاده
بررسی معماری سیستمهای اطلاعاتی بیمارستان دیجیتال مبتنی بر مدلهای مرجع
امید رجائی - حدیث معتمدی - دکتر سید رئوف خیامی - دکتر محمد صادق رضائی
مروری بر بازآفرینی سازمانها و صنایع در دنیای متاورس؛ از ایده تا واقعیت
امیرمحمد ناطقی - مائده مشرف
ارزیابی میز خدمت الکترونیکی دانشگاههای علوم پزشکی در حوزه درمان: یک مطالعه توصیفی-مقطعی
زهرا نصیری خونساری - ریحانه السادات شریف - علی نیکمرام - مهرداد فرزندی پور - احسان نبوتی
Enhancing Cloud Service Selection through Enterprise Architecture with the rSCS Framework
Faride Latifi - Ramin Nassiri - Mehran Mohsenzadeh - Hamidreza Mostafaei
پیاده سازی معماری سازمانی تطبیقی در شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان
هادی حجتی طالمی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.1.5