0% Complete
English
صفحه اصلی
/
هشتمین همايش ملی پيشرفت های معماری سازمانی
ارائه الگو قابلیت مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ها مبتنی بر ITIL V4
نویسندگان :
فاطمه علیرضایی سروستانی
1
سید رئوف خیامی
2
رسول اسماعیلی فرد
3
1- دانشگاه صنعتی شیراز
2- دانشگاه صنعتی شیراز
3- دانشگاه صنعتی شیراز
کلمات کلیدی :
فناوری اطلاعات،قابلیت،ساختار سازمانی،راهبری فناوری اطلاعات،COBIT،ITIL V4
چکیده :
امروزه بسیاری از سازمان ها با محیط پویا تری نسبت به گذشته روبرو هستند. در نتیجه سازمان ها برای حفظ چابکی و مزیت رقابتی، باید خود را با تغییرات هماهنگ سازند. اولین و مهمترین قدم جهت هماهنگی با تغییرات، این است که سازمان بداند چه قابلیت هایی دارد و چه کارهایی می تواند انجام بدهد. قابلیت های کسب و کار یک دید سطح بالا از کسب و کار را تعریف می کنند. این دید بر کارهایی که سازمان برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود انجام می دهد و یا باید انجام بدهد، تمرکز دارد. الگو قابلیت مبتنی بر ITIL V4 یک رویکرد جامع برای تحول سازمانی و تغییرات و توسعه قابلیت های سازمان در جهت رسیدن به چشم انداز و ماموریت سازمان می باشد . در این الگو ابتدا چشم انداز سازمان و پس از آن قابلیت های موجود سازمان و سطح بلوغ آن ها بررسی می شود، سپس بر اساس اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان، قابلیت های مطلوب و سطح بلوغ آن ها مشخص می شود و برای گذار از حالت موجود به حالت مطلوب اقداماتی در دوره های زمانی مشخص پیشنهاد می گردد. این الگو قابلیت های سازمان را از ۴ بعد بررسی می کند . این چهار بعد عبارتند از: فرایند، ساختار و نیروی انسانی ، ابزار و تکنولوژی و هوشمندی. ساختار سازمانی از جمله عواملی است که روی جنبه های مختلف سازمان تاثیر دارد و از این رو باید هنگام پیاده سازی راهبری فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گیرد چارت سازمانی فناوری اطلاعات ابزار ارزشمندی است که عموما سازمان ها از آن برای نمایش زنجیره ی فرماندهی پرسنل فناوری استفاده می کنند واحدهای فناوری اطلاعات از این راهبری بصری برای تشکیل منابع در راستای دستیابی به اهداف کلی سازمان استفاده می کنند به منظور تحقق این طرح، کارمندان از مدیر ارشد فناوری اطلاعات تا پرسنل واحد پشتیبانی فناوری اطلاعات- باید نقش درون سازمانی و نحوه ی ارتباط وظایف و مسئولیت های خود با وظایف و مسئولیت های سایر همکاران را درک نمایند. ITIL V4 از وسیع ترین مجموعه هایی به شمار می رود که تجارب برتری در حوزه فن آوری اطلاعات دارد، که در واقع برای مدیران فناوری اطلاعات در مدیریت و بهینه سازی زیرساخت فناوری اطلاعات یک چارچوب راهنما محسوب می شود و این امکان را برای آنان فراهم می سازد تا از سطح خدمات ارائه شده در سازمان اطمینان حاصل نموده و بتوانند زیرساخت های مورد نیاز را طبق یک برنامه از پیش تعیین شده تامین نمایند. مدیریت فناوری اطلاعات روندی است که به موجب آن تمام منابع مربوط به فناوری اطلاعات با توجه به اولویتها و نیازهای سازمان اداره میشود. این مدیریت، شامل منابع محسوس مانند شبکه، کامپیوتر و تجهیزات داده و همچنین منابع نامشهود مانند نرمافزار و دادههای وسیع میباشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Integrating Deep Learning with PACS Systems and Organizational Approaches for MRI Image Classification and Knee Injury Diagnosis
Mina Iman Shayan - Fatemeh Salehi - Toktam Khatibi
A Multi-Agent Retrieval-Augmented Generation Model with Specialized Domain Agents
Amin Noormahmoodi - Fatemeh Rahimi - Farhoud Jafari Kaleibar
Towards Automating the Human Resource Recruiting Process
Ghazal Rafiei - Dr Bahar Farahani - Dr Ali Kamandi
ارایه روش شبیهسازی برای ارزیابی راهحلهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در سازمان
منا هادی برحق طلب - دکتر سید رئوف خیامی - دکتر غلامحسین دستغیبی فرد
ارائه چارچوب معماری سازمانی سرویسگرا بر اساس اینترنت اشیاء مبتنی بر چارچوب معماری TOGAF
مهدی حمیدنیا - دکتر احمد بختیاری شهری
An efficient drift detection approach using data entropy in business processes
Dr Mehdi Yaghoubi - Mohammad Nazari
مقایسه تحلیلی چارچوب های معماری سازمانی نظامی
علی اقامحمدپور - محسن محمدی نژاد
An aspect-oriented methodology for e-readiness assessment
Samin Shapour - Dr Ali Kamandi
بررسی موانع و راهکارهای پیادهسازی تحول دیجیتال در سازمان برنامه و بودجه کشور مبتنی بر انقلاب صنعتی چهارم
زهرا شاطری - علی رضا علی احمدی
الگوی تحول دیجیتال سازمانی موفق
فاطمه زرگران خوزانی - رضا توکلی راد
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.2.7