0% Complete
English
صفحه اصلی
/
هشتمین همايش ملی پيشرفت های معماری سازمانی
ارائه الگو قابلیت مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ها مبتنی بر ITIL V4
نویسندگان :
فاطمه علیرضایی سروستانی
1
سید رئوف خیامی
2
رسول اسماعیلی فرد
3
1- دانشگاه صنعتی شیراز
2- دانشگاه صنعتی شیراز
3- دانشگاه صنعتی شیراز
کلمات کلیدی :
فناوری اطلاعات،قابلیت،ساختار سازمانی،راهبری فناوری اطلاعات،COBIT،ITIL V4
چکیده :
امروزه بسیاری از سازمان ها با محیط پویا تری نسبت به گذشته روبرو هستند. در نتیجه سازمان ها برای حفظ چابکی و مزیت رقابتی، باید خود را با تغییرات هماهنگ سازند. اولین و مهمترین قدم جهت هماهنگی با تغییرات، این است که سازمان بداند چه قابلیت هایی دارد و چه کارهایی می تواند انجام بدهد. قابلیت های کسب و کار یک دید سطح بالا از کسب و کار را تعریف می کنند. این دید بر کارهایی که سازمان برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود انجام می دهد و یا باید انجام بدهد، تمرکز دارد. الگو قابلیت مبتنی بر ITIL V4 یک رویکرد جامع برای تحول سازمانی و تغییرات و توسعه قابلیت های سازمان در جهت رسیدن به چشم انداز و ماموریت سازمان می باشد . در این الگو ابتدا چشم انداز سازمان و پس از آن قابلیت های موجود سازمان و سطح بلوغ آن ها بررسی می شود، سپس بر اساس اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان، قابلیت های مطلوب و سطح بلوغ آن ها مشخص می شود و برای گذار از حالت موجود به حالت مطلوب اقداماتی در دوره های زمانی مشخص پیشنهاد می گردد. این الگو قابلیت های سازمان را از ۴ بعد بررسی می کند . این چهار بعد عبارتند از: فرایند، ساختار و نیروی انسانی ، ابزار و تکنولوژی و هوشمندی. ساختار سازمانی از جمله عواملی است که روی جنبه های مختلف سازمان تاثیر دارد و از این رو باید هنگام پیاده سازی راهبری فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گیرد چارت سازمانی فناوری اطلاعات ابزار ارزشمندی است که عموما سازمان ها از آن برای نمایش زنجیره ی فرماندهی پرسنل فناوری استفاده می کنند واحدهای فناوری اطلاعات از این راهبری بصری برای تشکیل منابع در راستای دستیابی به اهداف کلی سازمان استفاده می کنند به منظور تحقق این طرح، کارمندان از مدیر ارشد فناوری اطلاعات تا پرسنل واحد پشتیبانی فناوری اطلاعات- باید نقش درون سازمانی و نحوه ی ارتباط وظایف و مسئولیت های خود با وظایف و مسئولیت های سایر همکاران را درک نمایند. ITIL V4 از وسیع ترین مجموعه هایی به شمار می رود که تجارب برتری در حوزه فن آوری اطلاعات دارد، که در واقع برای مدیران فناوری اطلاعات در مدیریت و بهینه سازی زیرساخت فناوری اطلاعات یک چارچوب راهنما محسوب می شود و این امکان را برای آنان فراهم می سازد تا از سطح خدمات ارائه شده در سازمان اطمینان حاصل نموده و بتوانند زیرساخت های مورد نیاز را طبق یک برنامه از پیش تعیین شده تامین نمایند. مدیریت فناوری اطلاعات روندی است که به موجب آن تمام منابع مربوط به فناوری اطلاعات با توجه به اولویتها و نیازهای سازمان اداره میشود. این مدیریت، شامل منابع محسوس مانند شبکه، کامپیوتر و تجهیزات داده و همچنین منابع نامشهود مانند نرمافزار و دادههای وسیع میباشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
ارزیابی میز خدمت الکترونیکی دانشگاههای علوم پزشکی در حوزه درمان: یک مطالعه توصیفی-مقطعی
زهرا نصیری خونساری - ریحانه السادات شریف - علی نیکمرام - مهرداد فرزندی پور - احسان نبوتی
ارزیابی قابلیت مدیریت و راهبری معماری سازمانی-مطالعه موردی (مجموعه وزارت نیرو)
آزرم دهستانی - ایمان مهدوی - طاهره فرخی
مروری بر کاربرد AutoML جهت پیشبینی تقاضا در صنعت 4
حسین صادقی جلال آبادی - شهره آجودانیان
توسعه تدریجی قابلیتهای کسبوکار در برنامهریزی قابلیتمبنا مطالعه موردی: (شرکت توزیع نیروی برق استان یزد)
سعیده دهقان منشادی - جمال متوسلیان
ارائه روشی به منظور یکپارچهسازی زبانهای مدلسازی مورد استفاده در معماری سازمانی
مژده محمدنیا - علی رضایی
طراحی مدل معماری سازمانی (EA) شرکتهای توزیع برق ایران بر اساس استاندارد IEC61968 و مدیریت جریان ارزش (VSM)
مصطفی یوسف زاده - صادق صفارخراسانی - رضا بهنود - حمید حسن نژاد
یک خط لوله تحویل مداوم در معماری سازمانی مبتنی بر توگف
علیرضا علمداری - فریدون شمس علیئی
بررسی بحران کووید 19 بر زنجیره تأمین و روشهای مقابله با آن
محسن محمدی جرجافکی - دکتر بهار فراهانی
بررسی چالشها، فرصتها و تأثیرات پیادهسازی کوبیت بر بهبود حاکمیت فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش
شاهین سمیع عادل - اکبر نبی الهی - رسول عسگرپور - شهره آجودانیان - ناصر خانی
تاثیر متغیرهای راهبرد، کسب و کار، و فناوری اطلاعات شرکت های صنعتی بر طراحی معماری سازمانی
اشکان صفاجو
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.1.5